Tre skridt til at teste bedre

Det er ikke bare store virksomheder der bør gennemføre tests for at forbedre sine resultater og øge konverteringsgraden. Som lille publisher er det næsten endnu vigtigere at teste forandringer på websitet. Det er heldigvis ikke nødvendigt at ansætte et dyrt bureau til at udvikle dyre A/B-tests, hvis bare du ved hvad du skal kigge efter.

Hvor mange gange har du lavet ændringer på dit website og efterfølgende tænkt “jeg burde have testet resultatet af det her”? Fra nu af, er det historie, så længe du følger de her tre skridt for at gennemføre bedre tests.

Skridt 1: Bestem dine nøgletal

Et typisk begreb ved analysering af data, uanset om det gælder webanalyse eller salgsstatistik, er KPI. KPI står for “Key Performance Indicator” og oversættes som regel til “nøgletal”.

Nøgletallene bestemmes udfra hvilken information, du ønsker at få ud af testen. De skal besvare spørgsmålet “Hvad vil jeg gerne have at testen skal fortælle?”. Hvis du for eksempel prøver at ændre på en formulering i teksten og giver en direkte opfordring til at klikke på et link, bør nøgletallet være klikfrekvens. Altså hvor mange af dine besøgende klikkede på linket forud for ændringen, og hvor mange klikkede efter?

Inden du fastsætter dine nøgletal, må du altså vide, hvad du vil have information om. Ved at stille spørgsmål, som dine nøgletal skal svare på, kan du lettere fokusere på formålet med teksten. Ellers er det let at tabe fokus, når alle data efterhånden skal indsamles.

Nogle spørgsmål du kan stille dig selv, for at finde de vigtigste nøgletal frem er:

  • Forsøger jeg at øge klikfrekvensen på et vist link eller knap?
  • Forsøger jeg at øge konverteringen for et vist produkt?
  • Forsøger jeg at få de besøgende til at udføre en handling, ved at ændre formuleringen i teksten?

Skridt 2: Bed om vejledning

Ved at spørge andre om hjælp og vejledning, kan du få nyt perspektiv på din test. Dette kan især være brugbart, hvis de ikke i forvejen ved, hvordan du normalt arbejder. At samle en gruppe mennesker at brainstorme med, giver dig ikke kun mulighed for at teste dine ideer på andre, det hjælper dig også til at holde dig på rette spor.

Skridt 3: Uanset hvordan det går – lær af erfaringerne!

Testens resultat er din belønning for det arbejde du har gjort. Det er vigtigt at huske på, at selv hvis resultatet ikke blev som forventet, findes der meget at lære. Hav derfor altid som mål at lære noget, som du kan gøre brug af, når du arbejder med dit site fremadrettet.

At overveje at indføre testprocessen

Uanset hvilket resultat testen giver, så kan du altså lære noget af det. Nogle punkter til at lære dig at teste smartere er:

  • Brug den tid det kræver, at opbygge en god test
  • Lyt til andres ideer, og gå ikke glip af nogen muligheder for godt samarbejde
  • Bevar fokus på nøgletallene og de spørgsmål, de skal besvare
  • Sørg for at lære noget uanset om din hypotese stemmer eller ej

Og et lille bonustip: Sørg for at have det sjovt under processen! For at kunne teste bedre, hjælper det at være passioneret omkring at lære nye ting.

Tests og testværktøjer

Der findes flere forskellige typer af tests som kan udføres, men de to mest almindelige er A/B-tests og multivariable tests. Ved en A/B-test skabes to versioner af siden. Besøgende opdeles således, at halvdelen ledes til version A og den anden halvdel til version B. Værktøjet der anvendes, måler sidenhen de nøgletal der er sat op, for at se hvilken version af siderne, der giver bedst resultat.

I multivariable tests, udvælges to eller flere dele af siden, som så skabes i flere varianter, der sidenhen lagres. På den måde er det muligt at teste et næsten ubegrænset antal varianter af siden. Denne metode kræver dog, at websitet har et stort antal besøgende, så den bedste variant kan blive fastsat statistisk set.

Google Analytics

Google Analytics Content Experiments er et gratis værktøj, som kan anvendes til at teste, måle og optimere fra samme sted. Det er muligt at prøve forskellige designs, layouts og indhold, for at se, hvad der er det mest effektive. Værktøjet gør det muligt at teste op til ti forskellige versioner af landingssiden, mens Google Analytics måler effektiviteten for hver version.

Visual Website Optimizer

Værktøjet Visual Website Optimizer tilbyder en gratis version som gør det muligt at teste op til 1000 besøgende i 30 dage. Der indgår blandt andet en A/B-tester og multivariable tester, men også mange andre typer tests.

Optimizely

Værktøjet Optimizely findes i fire prisklasser, hvoraf tre kan afprøves gratis i en 30 dages periode. Det installeres ved at en kodestreng lægges ind i sidens sidehoved, og siden kan alle ændringer udføres i den grafiske brugerflade. I værktøjet er det muligt at udføre både A/B-tests og multivariable tests.

Mere læsning

Hvis du er interesseret i at vide mere om forskellige tests, kan vi anbefale:

Related Posts: