Tre strategier til at forbedre din affiliate indkomst

Formålet med at drive et affiliate site, er som regel at tjene penge på det. Når det handler om at forbedre et website for at øge konverteringen, er det første spørgsmål ofte; ”Hvor skal jeg begynde?”. Og det spørgsmål leder ofte videre til en hel liste af forandringer, som kan laves på sitet eller på en vis side for at teste og optimere.

Der findes dog tre rammer, som udgivere kan anvende, for at udvælge en strategi, som er tilpasset det enkelte site, og som forhåbentligt leder til en øget indkomst.

Strategi 1: Øge konverteringsgraden

Det her er en strategi, som i teorien lyder vældig enkel, men som kan komme til at kræve en hel del arbejde. Af de besøgende som du har på nuværende tidspunkt, hvor mange af dem klikker sig videre eller gennemfører et køb? Hvad kan du gøre, for at øge konverteringen?

De ændringer der laves for at øge konverteringen, kaldes konverteringsoptimering. Der findes flere virksomheder, der udelukkende arbejder med at hjælpe sine kunder til øget salg, ved at lave sådanne ændringer.

Hvilke ændringer der skal laves på dit site, afhænger helt af hvordan den er indrettet, og hvilken type besøgende den har. Den eneste måde at finde ud af, hvad der virker, er ved at teste. Men at teste to versioner på forskellige tidspunkter, er ikke nogen god ide, eftersom ydre omstændigheder kan komme til at påvirke udfaldet. For eksempel kan den ene testperiode ligger tættere på udbetalingen af løn, eller lige inden en højtid.

I stedet bør du gennemføre A/B-tests eller multivariable tests. En A/B-test indebærer at to forskellige versioner af en side testes på samme tid, og med lige mange besøgende. Kort fortalt, ledes hver anden besøgende til en ny version af siden, end den sædvanlige. Google Analytics har indbyggede muligheder til at teste forskellige versioner af en side.

Multivariable tests indebærer at der laves varianter af to eller flere områder på siden, som derefter lagres, hvilket kan skabe et stort antal varianter af siden. For at det skal være muligt at måle hvilken version der konverterer bedst, kræves det dog et stort antal besøgende på sitet.

A/B-tests og variable tests kan anvendes til at teste mange forskellige komponenter af en side, alt fra design til tekst. Det kan handle om alt fra at skrive tydeligere vejledninger til at ændre farver i designet eller lave ændringer i layoutet. Der findes flere værktøjer der kan anvendes til at udføre de forskellige former for tests, og mange af dem er endda gratis at afprøve i en vis periode.

Tænk også på at gennemgå de tekniske aspekter på websitet. At en side tager lang tid om at loade er en af de mest almindelige grunde til at besøgende søger væk igen. Hvis du vil teste hastigheden for dit website, kan du gøre det hos Webpagetest.org.

Vil du vide mere?

Du kan finde mere information på Moz guide om konverteringsoptimering.

Strategi 2: Øge trafikken

Hvis du vil øge konverteringen, er det ikke bare konverteringsgraden der er vigtig, kig også på mængden af besøgende du får ind på siden. Det kan synes logisk, men simpelthen ved at øge antallet af besøgende, og beholde samme konverteringsgrad, vil give en højere indkomst.

Er de nye besøgende værd den tid (og eventuelt penge) som du lægger ud for at få dem til din side, er det en god investering. Tænk bare på, at den nye trafik, skal have nogenlunde samme konverteringsgrad som den tidligere. Der er ingen gevinst i at få 100.000 flere besøgende, hvis ingen af dem konverterer.

Søgemaskine optimere websitet

Hvis du endnu ikke er begyndt at benytte søgemaskineoptimering, er det på høje tid at starte nu. Det er nemlig en rigtig god måde at drive trafik til websitet på. Fordelen ved søgemaskineoptimering er, at det arbejde der er blevet gjort, normalt giver resultater, der holder i lang tid, i modsætning til annoncer, som ikke længere vises, når budgettet er slut. Vi har tidligere skrevet om grundlæggende søgemaskineoptimering for affiliates, og her kan du finde de punkter, som du bør lægge ud med, for at komme godt i gang med at søgemaskineoptimere dit website.

Facebook

Til WordPress findes der et plugin som automatisk publicerer en opdatering på din Facebook side, når du publicerer et nyt indlæg på dit website. Ved at få læserne til at synes om siden, får de automatisk en påmindelse i deres nyhedsflow om at gå ind at læse dine nye indlæg. Et plugin der anbefales til dette, er SNAP (Social Networks Auto Poster).

Det er vigtigt, at de som synes om siden, er engagerede i det, der deles. Facebooks algoritmer sørger for, at sider som publicerer opdateringer som ingen synes om, deler eller klikker på, synker og vises for færre og færre af dem, der synes om siden. Det er blot nogle få procent af sidens følgere, der rent faktisk ser hvad der bliver skrevet, og det indebærer at det er vigtigt at alt det du publicerer engagerer følgerne.

Google Adwords

Google Adwords er Googles eget annonceringsværktøj, som ofte er meget effektivt, da annoncøren kan vælge kun at betale når en besøgende klikker på annoncen. Hvis der ikke laves nogen forandringer i annoncerne når de skabes, så vil de blive vist både blandt Googles søgeresultater og for dens søgepartnere. Læs mere om Google Adwords.

Strategi 3: Høj kvalitet på trafikken, men behold samme mængde

Få bedre besøgende. Henvender du dig til de rigtige mennesker? Er de besøgende der kommer til dit site, værd den tid og energi du bruger på dem?

At højne kvaliteten på trafikken, handler helt enkelt om at få de rette besøgende ind. Det gør du ved at identificere dine bedste trafikkilder og finde ud af hvorfor de konverterer bedre. Derefter kan du bruge energi på at få mere trafik gennem netop disse kilder.

For at få de rette besøgende til siden, kan det hjælpe at gøre det tydeligere hvor det link de klikker på, leder hen. Dette er især vigtigt, hvis du annoncerer og betaler per klik.

Optimering handler om løbende forbedringer

Tid, økonomi og erfaring er nogle af de største grunde til at den markedsførende og udgiverne ikke ved, at de kan gennemføre alle tre strategier parallelt.

Men det behøver ikke at være svært, start med at vælge den taktik, som du tænker at du har størst mulighed for at forbedre sitet med, og arbejd så videre ud fra den. Dit valg bør bygge på analyserede data, erfaring og ressourcer.

Husk på at optimering handler om løbende forbedringer. Der findes ingen “optimal” løsning eftersom mennesker, motivation og eksterne faktorer hele tiden forandres. Forsøg blot at komme så tæt på den bedste løsning som muligt, og fortsæt udviklingen derfra.

Related Posts: