Tre ting man bør lære om markedsføring i sociale medier

25 september • Uncategorized

Virksomheder, som er gode til at markedsføre sig i sociale medier, har som oftest testet sig frem til, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Som tilknyttet virksomhed er det ikke sikkert, at man har den tid, som kræves, for at teste sig frem til den bedste måde at kommunikere med sine læsere på, hvilket indebærer, at det ofte lykkes at lære meget ved at se, hvordan andre arbejder.

Sociale medier er optimale til at tjekke, hvordan trends på markedet forandres. Det kan ses ved at læse, hvad målgruppen skriver; se hvilke billeder de lægger ud, og hvilke forbindelser de deler. Som nybegynder indenfor markedsføring i sociale medier er der meget at lære. Fire af de almindeligste sociale medier, som bliver anvendt af virksomheder i Sverige er: Facebook, Twitter, Instagram og Pinterest.

  • Facebooksider adskiller sig fra både personlige filer og grupper. Blandt andet fordi man kan have et ubegrænset antal læsere, og ved at ingen behøver at godkende en ansøgning om at følge siden. På Facebook findes der to forskellige typer for annoncering. ”Almindelige annoncer” og sponserede indlæg, som er en måde at vise de statusopdateringer på, som man har lavet for flere.
  • Twitter er en af de almindeligste mikro blogs. Der er det muligt at skrive statusopdateringer med et max. antal tegn. Det er også muligt at tilføje billeder i opdateringen, men det er først og fremmest teksten, som står i centrum.
  • Instagram er et system til at billedblogge i mikroformat. Ved at bruge applikationen for smartphones, er det muligt at indlægge et billede ad gangen med en kort billedtekst, som andre kan kommentere og lide (Like).
  • Pinterest er et medie, som tillader brugerne at lave moodboards, og samtidig med at der skabes flotte billedforbindelser, er det muligt at indføre albums med billeder i forskellige kategorier. Ved at klikke på et billede kommer man til sitet, hvor billedet oprindelig blev vist.

De forskellige kanaler anvendes på forskellig måde, samtidig med at det naturligvis adskiller sig fra branche til branche. Hvis satsningen på de sociale medier indtil videre ikke har givet, hvad du oprindeligt håbede på, kan du spørge dig selv, om måden, du anvender den på, er optimal for din site eller din blog. Der findes tre grundregler, som er gode at have i tankerne. Også som tilknyttet virksomhed.

1.  Tænk ikke på sociale medier som en slags salgskanal

Virksomheder, som forsøger at sælge gennem sine sociale kanaler, har misforstået betydningen af ordet ”social”. Sociale medier handler om at få skabt menneskelig kontakt. Uden den er satsningen tabt på gulvet. Hvis du som tilknyttet virksomhed for eksempel har en Facebook-side, bør du altså undlade at medtage dine annoncer i kommunikationen. Forsøg i stedet at få gang i en konversation med dine læsere. En konversation kan desuden være medvirkende til flere og nye blogposter.

2.  Sociale medier er ikke nogen popularitetskonkurrence

Virksomheder, der ser deres satsning i sociale medier som tabt, fordi de har fået færre fans eller læsere i forhold til, hvad de oprindeligt håbede på, er dømte til at mislykkes allerede fra begyndelsen. Meningen med markedsføring i sociale medier er den samme som meningen med al markedsføring. At føre til et salg. Det kan lyde, som om det er i modstrid med det foregående punkt, men egentlig er det ikke så mærkeligt. Præcist som med trafikken til webbpladsen er likes eller delinger i sociale medier bare en lille del af udviklingen. En anden del er konverteringen.

En Facebookside, som har færre fans, end hvad du håbede på, da du startede den, behøver ikke at være noget negativt. De algoritmer, som påvirker hvor mange af dine fans, der ser dine opdateringer, styres blandt andet af, hvor mange der har kunnet lide og har kommenteret på dine tidligere opdateringer. Derfor er det ofte bedre at have nogle få fans, som aktivt involverer sig med siden, i stedet for mange passive fans.

3.  Det er let at se, hvad der fungerer

Internet har gjort, at megen information er blevet tilgængelig på en helt anden måde en før. Det betyder ikke, at man ikke længere selv behøver at teste, hvad der virker. Man kan også lære sig af andres fejltagelser eller succes. Hvis en virksomhed tidligere har haft et godt resultat med en satsning i sociale medier, er det muligt at studere deres strategi og historie, for derefter at kunne anvende dele af den samme teknik til sit eget arbejde.

Ved at studere sine forbilleder og analysere hvordan de arbejder, kommer de øvrige stykker også til at falde på plads. Det bliver lettere at erkende, at sociale medier ikke leder direkte til salg, og at det ikke bare handler om at have flest mulige fans. Desuden bliver det lettere at finde nye måder til at skaffe fremgang med sin sociale mediesatsning, som for eksempel hvor høj konverteringsgrad trafikken har.

Tre ting som øger konverteringen i sociale medier

Hvordan sociale medier, konverteringsoptimering og webbpladser hænger sammen, er et kompleks emne. Satsningen i sociale medier fungerer måske ikke, fordi profilerne ikke er opdaterede, fordi produktbillederne er slørede eller fordi landingssiden ikke stemmer overens med, hvad man har skrevet i sin status.

Det er derfor vigtigt at kontrollere, at den slags er korrigeret, inden man foretager en satsning. Desuden findes der tre ting, som absolut må gøres i sociale medier for at forøge konverteringen.

1.  Svar på spørgsmål

Billedintensive sociale medier, som for eksempel Instagram og Pinterest, kan med fordel anvendes til at svare på besøgerens spørgsmål, allerede inden vedkommende er kommet ind på siden. Ved at bruge billede og tekst til at besvare spørgsmål allerede ved første kontakt, er det muligt at fjerne den potentielle kundes nervøsitet, usikkerhed eller tvivl. Det kan for eksempel gøres ved at vise, hvordan et produkt skal anvendes, eller vise hvordan det ser ud på bagsiden. Ved at anvende Instagrams videofunktion til at vise en 3D-visning, kan man give kunden et fuldt ud dækkende billede af produktet.

2.  Indføje sociale beviser

Sociale beviser indebærer at vise den potentielle kunde, at produktet er populært, og at mange synes om det. I mange tilfælde øger det også konverteringsgraden.

For eksempel viser en amerikansk undersøgelse, at Pinterest er en salgsfremmende kanal, som har en højere gennemsnitlig ordreværdi end Facebook, Twitter og Google+. De fleste e-forhandlere, som bruger kanalen, pinner dog som oftest produktbilleder, som leder tilbage til deres egen forretning.

Ved i stedet at pinne billeder, som leder til en tredje part, for eksempel en blog, som siden forbinder den med forretningen, giver man følgende sociale bevis.

Det indebærer, at hvis en læser klikker på et billede, som henviser til en uberoende blog, tyder det på, at deres valg er populært, og at flere mener det samme. Når det for eksempel drejer sig om tøj, vil de allerfleste have deres egen stil, samtidig med, at de gerne vil vide, at også andre mener, tøjet er smukt. På engelsk kaldes det for ”social proof”.

For tilknyttede virksomheder kan sociale beviser betyde, at man lægger billeder på, når man selv anvender et produkt. For eksempel på Instagram. Derfra forbinder man videre til sin blog, hvor man har skrevet et indlæg om produktet, og derefter til webbshoppen som sælger den. Det handler helt enkelt om at vise, at det er et produkt, som er populær, og som man selv gerne anvender.

3.  Bruger-genereret indhold

Det største problem for virksomheder, der arbejder med markedsføring i sociale medier, er at finde og skabe et godt indhold. Mange webbbutikker har et forspring til andre typer af virksomheder, eftersom de i al fald har produktinformation og et billede, som de kan anvende i deres markedsføring. Men fremskaffe gode billeder, velskrevne blogindlæg, videoer og andet indhold kan være et problem.

Bruger-genereret indhold gør, at kunderne selv kan bruges som kilder, og deres anmeldelser,  blogindlæg og billeder kan fremvises i virksomhedens sociale medier. Andre kunders mening giver automatisk sociale beviser, og kan medføre den overbevisning, kunden behøver for at gennemføre købet.

Som tilknyttet virksomhed er det vanskeligere at bede læserne skrive anbefalinger eller låne andres blogindlæg, hvis det ikke drejer sig om folk, man kender, og indhold som passer ind på dit site. Her har du dog en anden fordel. De kan ikke skrive anbefalinger på deres egne produkter, mens du kan skrive anbefalinger, vise dine egne billeder, skrive sponserede indlæg og finde på andre måder til at skabe salgsfremmende indhold. Det gælder bare om at være kreativ. Også her er det en god ide at spionere en smule på, hvad andre gør for at få nye ideer og opslag. Læg ikke udelukkende mærke til hvordan andre i din branche arbejder, men betragt også hvordan man arbejder i andre brancher. Den bedste løsning kan ofte være at tage en idé og anvende den på et helt nyt område.

 

Related Posts: